9 лайфхаков як навчити дитину розуміти прочитане
Зовсім скоро почнеться #новий навчальний рік . І дітям знову треба буде відкрити підручники з величезними текстами. Які треба не тільки читати, але ще переказувати і найважливіше – розуміти.
«Будь уважніше, прочитай ще раз», – згадайте скільки разів ви вимовляєте цю фразу за навчальний рік. А у відповідь дитина починає моторошно нервувати, читає текст плутано, як і раніше, не осмислюючи зміст.
Улюблена фраза дорослих: « #Читай швидше ! », змушує дитини концентруватися на швидкості та правильності читання. Тут вже не до сенсу. Наслідком є складності переказу та зв’язку отриманої інформації воєдино. Для того, щоб розуміти прочитане, дитина повинна замінити автоматичне #читання на осмислене.
Читання буває трьох видів:
- просмотровое, результатом якого є загальне уявлення;
- ознайомлювальне, результат якого установка на розуміння прочитаного;
- вивчаюче, яке передбачає детальний аналіз прочитаного.
Традиційний спосіб роботи з текстом включає кілька етапів:
- уважне прочитання тексту;
- відповіді на запитання за змістом;
- виділення головної думки і теми тексту;
- пояснити незрозумілі слова.
Але, на мій погляд, цього не достатньо. У сучасному світі від людини при роботі з інформацією потрібні #компетенції , що вимагають розвиненого аналітичного, критичного, логічного, структурного мислення.
Ось кілька лайфхаков по роботі з текстом для школярів, які допоможуть опрацювати розуміння прочитаного.
1. Змініть якусь деталь в тексті. І нехай дитина поміркуємо, як ця зміна вплине на розвиток сюжету.
2. Роздрукуйте текст, а потім розріжте його на частини. Попросіть дитину з’єднати шматки тексту за змістом.
3. Важливо #навчити дитину скорочувати текст із збереженням змісту. Викресліть спочатку разом непотрібні слова і речення прямо в тексті. Потім дитина прочитає скорочений варіант, який запам’ятати вже значно легше.
4. Складіть з дитиною ланцюжок основних слів, що зв’язують текст воєдино. Потім їх можна використовувати для переказу.
5. Загадки, ребуси, задачі, головоломки сприяють розвитку в дитини логічного мислення, пам’яті та уваги.
6. Складіть з дитиною пропозиції чи навіть розповідь за основним словами з тексту.
7. Зафарбуйте в тексті склади або слова. Нехай дитина прочитає текст, відновлюючи його сенс.
8. Виділіть у тексті короткі пропозиції. Попросіть дитину розвинути їх, доповнивши другорядними членами.
9. Пам’ятайте, що тексти для тренування слід підбирати цікаві, що відповідають віку дитини.